Od konvičky néti k lahvi Sinus Rinse

Většina z nás stále více a více slýchá o proplachu nosu, či také nosní sprše, nebo laváži a neví přesně, o co se jedná a kde se tyto proplachy vlastně vzaly.

Jedná se o prastarou indickou metodu, která patří v Indii mezi základní hygienické úkony, obdobně jako třebas čištění zubů. V jogínské terminologii se tradičně nazývá džala (nebo také jala) néti a k proplachu se tradičně používali néti konvičky. Ty fungují pouze na principu gravitace, nakloníte hlavu, solný roztok jednou nosní dírkou vlijete dovnitř a druhou nosní dírkou voda vyteče ven. Dojde k uvolnění nosních dutin jak od přebytečného hlenu, tak od zachycených alergenů a výsledně se vám lépe dýchá. Proplach nosu může navíc předejít nutnosti chirurgického řešení u chronických sinusitid (zánětu dutin).

Znalost a pravidelné používání džala néti si sebou do USA přivezl v roce 1981 z Indie i student medicíny, Ketan Mehta, který po ukončení studií v USA zůstal a rozvinul úspěšnou kariéru plicního lékaře.

Metodu džala néti s úspěchem aplikoval na sobě i svých pacientech a v momentě, kdy v roce 1993 sám prodělal operaci sinu a proplach nosu mu výrazně pomohl k návratu do pracovního procesu, uvědomil si, že  džala néti je metoda v USA nedoceněná a málo rozšířená.

Vedle své soukromé praxe plicního lékaře v Kalifornii, v Santa Rose, začal doktor Mehta experimentovat a vyvíjet různé prototypy sloužící k proplachu nosu. Uvědomoval si, že samotná konvička má své limity, jelikož umožňuje proplach nosu pouze „pasivním“ proudem vody. Výsledkem jeho snažení byl vývoj plastové lahve se “slámkou“ a  plastovým uzávěrem, který se přesně vejde do nosní dírky  a nazval ji Sinus Rinse. Výhodou této lahve je, že jejím zmáčknutím se vyvine určitý pozitivní tlak, který umožní lepší promytí nosu a nosních dutin aniž byste museli hlavu naklánět a spoléhat se pouze na působení gravitace. Doktor Mehta  v roce 1999 investoval 100 000 dolarů a  založil společnost NeilMed Pharmaceuticals nazvanou po svém synovi Neilovi a rozjel výrobu Sinus Rinse.

Vzhledem k tomu, že metodika proplachu nosu se v USA u osvědčila, firma rychle rostla až na nynějších 300 zaměstnanců. Hodně tomu pomohla i televizní show Oprah Winfrey sledovaná desítkami miliónů Američanů, ve které jeden z pravidelných hostů pořadu zmínil vlastní zkušenosti s nosními lavážemi. Bez nadsázky lze říci, že poté si nos začala proplachovat celá Amerika. NeilMed Pharmaceuticals se stal vedoucí společností vyrábějící nosní proplachy v obratu 6 miliard dolarů s pobočkami takřka po celém světě.

Nemalým dílem k tomu přispěla i pravidelná účast NeilMed Pharmaceuticals na lékařských kongresech a představení produktu alergologům a ORL lékařům, kteří Sinus Rinse uvítali jako podpůrnou metodu ve svých odborných praxích.

V roce 2006 společnost NeilMed přidala do svého portfolia více produktů, začala vyrábět solné roztoky ve spreji Nasamist, hydratační nosní gel s kyselinou hyaluronovou NasoGel a vrátila se rovněž i ke starodávným konvičkám nazvaným Neti Pot. Ukázalo se však, že zákazníci jednoznačně preferují nový systém zmačknutelné láhve Sinus Rinse, který i v současnosti představuje vlajkovou loď celé společnosti